وضعیت معماری و شهرسازی معاصر از نگاه معماران
انتقاد از وضعیت معماری در ایران این روزها شدت زیادی گرÙته Ùˆ بسیاری از کارشناسان Ùˆ اهل ÙÙ† انواع Ùˆ اقسام انتقادات را از اوضاع Ùˆ Øال Ùˆ اØوال معماری امروز این مرز Ùˆ بوم به عمل Ù…ÛŒ آورند .Ø´Ú¯Ùت این Ú©Ù‡ این انتقادات Ùˆ اعتراضات شامل یک زمینه خاص نمی شود Ùˆ کلیت معماری روز را اعم از نمای ساختمان ها ،ریخت Ú©Ù„ÛŒ شهرها ،کمبودهای Ù…Øیط زیستی Ùˆ ده ها زمینه Ùˆ کمبود دیگر در بر Ù…ÛŒ گیرد .برای این Ú©Ù‡ تØلیلی Ú©Ù„ÛŒ از اوضاع Ùˆ میزان صØت انتقادات Ùˆ منصÙانه بودن یا نبودن اعتراضات انجام گرÙته در ماه ها Ùˆ سال های اخیر به دست آوریم ؛تصمیم بر این شد Ú©Ù‡ نظرات شماری از سرشناس ترین معماران Ùˆ اساتید دانشگاه Ùˆ نویسندگان Ùˆ تصمیم سازان این Øوزه گردآوری شود تا از برایند آرای این صاØب نظران بتوان نتیجه ای سرراست Ùˆ ØµØ±ÛŒØ Ø¨Ù‡ دست آورد ؛که در این عرصه چند مرده Øلاجیم ؛که آیا تمام انتقادات Ùˆ اعتراضات – آنگونه Ú©Ù‡ برخی مدیران Ù…ÛŒ گویند – به دلیل برخورد سیاسی Ùˆ جناØÛŒ Ùˆ یا سهم خواهی انجام Ù…ÛŒ گیرند ؛که آیا راهی هست تا این چرخه در صورت معیوب بودن Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ø´ÙˆØ¯ ؛و ...
معماری ؛کاربردی یا تجملی ؟
آغاز بØØ« را دکتر مهدی Øجت از اساتید خوشنام دانشگاه کلید Ù…ÛŒ زند Ú©Ù‡ به اساسی ترین نکته Øوزه معماری اشاره دارد :" اساسا این Ú©Ù‡ معماری یک تجمل بی کاربرد Ùˆ Ùانتزی است یا این Ú©Ù‡ Ù…ÛŒ تواند تاثیر بر زندگی انسان داشته باشد ؛بØØ« اصلی است .جواب هم کاملا آشکار است .یک معمار به وسیله Ùضایی Ú©Ù‡ ایجاد Ù…ÛŒ کند در Øقیقت به مصر٠کنندگان Ùˆ مخاطبین خودش Ù…ÛŒ گوید Ú©Ù‡ Ú†Ù‡ Øالات Ùˆ Ú†Ù‡ رÙتاری باید داشته باشند .وقتی پنجره ای در جایی کار گذاشته شده یعنی Ú©Ù‡ به اÙراد Ù…ÛŒ گوید از این نقطه باید نگاه کنند .این ها جنبه رÙتاری است Ùˆ باید توجه داشت Ú©Ù‡ یک معمار علاوه بر این رÙتارها Øالات انسان ها را هم تØت تاثیر قرار Ù…ÛŒ دهد .مثلا اگر یک جایی Ú©Ù… نور ،تیره ،پرنور ،کوچک یا بزرگ باشد ،این را همه متوجه Ù…ÛŒ شوند Ú©Ù‡ وقتی وارد یک Ùضایی Ù…ÛŒ شوند Øالاتشان هم تØت تاثیر آن Ùضا قرار Ù…ÛŒ گیرد .مسلما اگر دیوارهای یک اتاق قرمز یا زرد یا سÙید شوند روØیاتی Ú©Ù‡ در آن اتاق پیدا Ù…ÛŒ شود تغییر پیدا Ù…ÛŒ کند .انسان هم جز رÙتار Ùˆ Øالات Ú©Ù‡ چیز دیگری ندارد .زندگی ما در رÙتار Ùˆ Øالات ما تجلی پیدا Ù…ÛŒ کند .زندگی یعنی مجموعه رÙتار Ùˆ Øالات انسان .نکته ای Ú©Ù‡ خیلی مهم است Ùˆ باید بهش توجه شود این است Ú©Ù‡ معمار Ø·Ø±Ø§Ø Ø³Ø§Ø®ØªÙ…Ø§Ù† نیست ،بلکه Ø·Ø±Ø§Ø Ø´Ú©Ù„ زندگی انسان است .بنابراین در پاسخ این پرسش Ú©Ù‡ آیا معماری بر سبک زندگی انسان تاثیر Ù…ÛŒ گذارد یا نه ؛باید بگویم بزرگترین کاری Ú©Ù‡ معماری Ù…ÛŒ کند همین تاثیر گذاشتن بر سبک زندگی انسان است .سبک زندگی هم یعنی منش Ùˆ روشی Ú©Ù‡ انسان در زندگی از آن تبعیت Ù…ÛŒ کند ".
Ùراموش کردن انسان
پس معماری امروز ما چرا این همه آماج انتقادات است Ùˆ Ú†Ù‡ کمبودی این اعتراضات را باعث شده است ØŸ دکتر Øجت عقیده دارد :" انسان هایی Ú©Ù‡ در گذشته زندگی Ù…ÛŒ کردند ،به دلیل تبعیت از نوعی سنت اجتماعی ،هم بیرون شان را Ù…ÛŒ Ùهمیدند Ùˆ هم درونشان را Ùˆ هم Ú©ÛŒÙیت تعامل با دیگران را Ù…ÛŒ Ùهمیدند Ùˆ Ù…ÛŒ دانستند Ú©ÛŒ ،کجا Ùˆ چگونه همه باید با همدیگر باشند Ùˆ به این ترتیب Ùضای مسجد ومیدان Ùˆ بازار Ùˆ Øسینیه را برای اوقات Ùˆ اشکالی Ú©Ù‡ باید با همدیگر باشند Ù…ÛŒ ساختند .ما در Ù…Øله های قدیمی مان تعداد زیادی گشودگی Ùضایی داریم Ú©Ù‡ در ان ها چند درخت وجود دارد ،چند Ùضای براورده شدن مایØتاج مردم مانند سقاخانه Ùˆ Øمام Ùˆ آرایشگاه Ùˆ شاید یک مسجد Ú©ÙˆÚ†Ú© وجود دارد Ú©Ù‡ جاذب عموم مردم هستند .گذرها به دلیل تجمع مردمی Ù…ÛŒ بینیم Ú©Ù‡ Øتی سربسته هستند تا مردم زیر Ø¢Ùتاب Ùˆ باران Ùˆ بر٠هم بتوانند در ان ها تجمع کنند .در واقع این سلسله مراتب Ú©Ù‡ در مقیاس کلانش از میادین بزرگ Ùˆ راسته های بازارها تشکیل Ù…ÛŒ شود ،آرام آرام با یک ریتم شریانی آرام تقسیم Ù…ÛŒ شوند به Ú©ÙˆÚ†Ù‡ ها Ùˆ پس Ú©ÙˆÚ†Ù‡ ها Ùˆ بن بست ها Ùˆ این ادامه دارد تا Ù…ÛŒ رسد به مراØÙ„ÛŒ خصوصی تر .Øتی در این شرایط خصوصی تر Ú©Ù‡ مثلا در یک بن بست سه خانه وجود دارند Ú©Ù‡ همه شان هم همدیگر را Ù…ÛŒ شناسند Ùˆ عصر ها هم خانم های خانه ها جمع Ù…ÛŒ شوند دور هم ؛وقتی به داخل خانه ها Ù…ÛŒ رسیم Ù…ÛŒ بینیم Ú©Ù‡ آن جا هم یک قسمت بیرونی وجود دارد Ùˆ یک قسمت خصوصی تر یا اندرونی .یعنی این سلسله مراتب از بازار تا اندرونی خانه به یک سلسله مراتب دقیقی تقسیم شده است .این سلسله مراتب در تمام شئون زندگی ما Øتی خوردن Ùˆ خوابیدن Ùˆ مهمانی رÙتن Ùˆ پذیرایی کردن هم بود .در داخل خانه ها هم بود .الان وقتی در آپارتمان را باز Ù…ÛŒ کنید در اغلب مواقع اولین دری Ú©Ù‡ Ù…ÛŒ بینید در توالت خانه است .در Øالی Ú©Ù‡ در خانه های قدیمی چنین نبوده .این ها امور ثانوی بودند Ú©Ù‡ در گوشه های دورتر قرار Ù…ÛŒ گرÙتند .اما امروز این سلسله مراتب کاملا از میان رÙته است .خانه هایی امروزه هست Ú©Ù‡ در بغل بزرگراه قرار گرÙته اند .این خانه اگر Ú†Ù‡ ممکن است از نظر رÙت Ùˆ امد راØت باشد اما از نظر سلسله مراتب کاملا مخدوش است .
نادیده گرÙتن کارکرد اجتماعی معماری
دکتر علی رضا بندرآباد آرشیتکت ،شهرساز Ùˆ مدرس دانشگاه Ùˆ نویسنده کتاب های شهر زیست پذیر Ùˆ چندین Ùˆ چند کتاب دیگر توجهش معطو٠بخشی دیگر از قضیه است :" Ù…ÛŒ خواهم مجموعه پروتیگو را مثال بزنم Ú©Ù‡ در سال 1956 توسط معمار مشهور یاماساکی به عنوان مسکن ارزان قیمت ساخته شد ( Ùˆ Øتی جایزه معماری هم به دست آورد ) ،اما درست شانزده سال بعد به دلیل معضلات اجتماعی بسیاری Ú©Ù‡ به دلیل عدم توجه به نیازهای روان شناختی ساکنین این مجموعه وجود آمد مجبور به تخریب آن شدند .این Øاکی از تاثیر Ù…Øیط بر رÙتار انسان است .با این اوصا٠هم چنان در کشور ما چنین Ùضاهای مسکونی در قالب شهرهای جدید Ùˆ شهرک ها ساخته Ù…ÛŒ شوند Ùˆ کسی هم توجه نمی کند Ú©Ù‡ در آینده Ú†Ù‡ تاثیراتی روی Ø±ÙˆØ Ùˆ روان ساکنانش خواهد گذاشت .این در Øالی است Ú©Ù‡ اثبات شده Ù…Øیط Ù…ÛŒ تواند تنش وارد کند به انسان ،یا اعصاب او را تØت تاثیر قرار دهد Ùˆ البته Ù…ÛŒ تواند انسان را تسکین داده Ùˆ به آرامش برساند Ùˆ خاصیت Ø´Ùابخشی داشته باشد ؛که ما متاسÙانه همه این ها را نادیده Ù…ÛŒ گیریم Ùˆ به آزمودن آزموده های شکست خورده دیگران Ù…ÛŒ پردازیم .
دکتر سید امیر منصوری دکترای تاریخ معماری از دانشگاه سوربن Ùˆ استاد دانشگاه نیز در این مورد Ù…ÛŒ گوید :" خانه پیش از این Ú©Ù‡ در آن زندگی Ùˆ صاØب خاطره شویم ،چیزی نیست جز یک ساختمان خشک Ùˆ خالی ؛و این خاطرات ماست Ú©Ù‡ آن را تبدیل به خانه ما Ù…ÛŒ کند .اما آیا این Ú©Ù‡ Ùضاهای مسکونی امروز ما این قابلیت را دارند Ú©Ù‡ خانه نامیده شوند یا نه Ø›Øکایتی است دیگر ...
اولویت های Ùراموش شده معماری
مهندس اکبردبستانی مدیر عامل جامعه مهندسان داخلی Ùˆ استاد دانشگاه در مورد این Ú©Ù‡ Ú†Ù‡ Ù…ÛŒ شود کاربرد خانه های امروزی از Øد خوابگاه Ùراتر نمی رود چنین عقیده دارد :"از نظر من معماری Ùˆ البته معماری داخلی را Ù…ÛŒ شود Ùعالیت آگاهانه Ùˆ هنرمندانه برای رسیدن به امنیت Ùˆ سلامت Ùˆ Ú©ÛŒÙیت تعری٠کرد ØŒ به Ù†ØÙˆÛŒ Ú©Ù‡ Ø·Ø±Ø§Ø Ø¨Ø§ در نظر داشتن مسایل زیبا شناسی Ùˆ توجه به کانتکس Ùˆ توجه به زمینه Ú©Ù‡ شامل اقلیم Ùرهنگ اجتماع اقتصاد Ùˆ Øتی سیاست است ،بتواند پاسخگوی نیازهای کارÙرما ،کاربر Ùˆ ساکن باشد .این یعنی Ú©ÛŒÙیت .ملموس ترین خروجی Ú©ÛŒÙیت هم جز بهره وری Ùˆ راندمان داشتن در یک Ùضا نیست .این Ú©Ù‡ در من کاربر Ùˆ ساکن اØساس خوشایندی به وجود اورد Ùˆ داشتن اØساس خوشایند هم همان داشتن Øال خوب است .در واقع باید Ú¯Ùت داشتن Øال خوب در یک Ùضا عصاره معماری است .
مهندی دبستانی درباره Ú©ÛŒÙیت در معماری در قالب چند پرسش Ù…ÛŒ گوید چرا هر وقت صØبت از Ú©ÛŒÙیت در Ùضای سکونت Ù…ÛŒ کنیم یاد خانه های قدیم در کاشان ،اصÙهان ،تبریز Ùˆ تهران Ù…ÛŒ اÙتیم ؛چرا وقتی Ù…ÛŒ دانیم Ú©ÛŒÙیت چیست خودمان را راضی Ù…ÛŒ کنیم در چنین Ùضاهایی زندگی کنیم ؛چرا Ùضاهایی Ú©Ù‡ در ان کار Ùˆ خرید Ùˆ زندگی Ù…ÛŒ کنیم Øال شان خوش نیست Ùˆ در آن ها زندگی جاری نیست ؛چرا Øساسیتمان نسبت به Ú©ÛŒÙیت تا این Øد Ú©Ù… شده است .ÙˆÛŒ ادامه Ù…ÛŒ دهد ان Ú†Ù‡ از دیدگاه معماری وجود داشته سه پارامتر اصلی آسایش ،آرامش Ùˆ آراستگی است Ùˆ هر معماری کوشیده Ú©ÛŒÙیت را به Ú©Ù…Ú© این سه پارامتر ایجاد کند .منظور از آسایش آسایش جسم است .آرامش هم بیشتر با Ø±ÙˆØ Ùˆ روان سر Ùˆ کار دارد .
مهندس Ù…Øمد رضا درستی در این سرÙصل از این منظر با بØØ« مواجه شد Ú©Ù‡ اØساس Ùˆ ادراک انسان از Ù…Øیط چگونه Ø´Ú©Ù„ Ù…ÛŒ گیرد ؛وی با ذکر این Ú©Ù‡ دو گونه Ù…ÛŒ توان با این پرسش مواجه شد ،عنوان کرد Ú©Ù‡ عده ای معتقدند Ú©Ù‡ انسان بر اساس اطلاعات ذهنی Ùˆ به عبارتی با گنجینه دانسته هایش Ù…Øیط را شناسایی Ù…ÛŒ کند ؛عده دیگری نیز اعتقاد دارند پالس هایی Ú©Ù‡ از Ù…Øیط Ù…ÛŒ آید باعث شناسایی Ù…Øیط Ù…ÛŒ شود .ÙˆÛŒ این دو نوع نگاه به این موضوع را وابسته به دوگانه همیشگی نگرش پدیدارشناختی اÙلاطون Ùˆ ارسطو ،ابن سینا Ùˆ مثلا شیخ اشراق Ùˆ البته در روزگار مدرن دوگانه هایدگر Ùˆ سوسور نامید Ùˆ اضاÙÙ‡ کرد Ú©Ù‡ به هر Øال تاثیرات Ù…Øیط روی انسان تاثیراتی کاملا Ùیزیکی است .مهندس درستی با این مقدمه وارد بØØ« Øریم در معماری شده Ùˆ در تعری٠Øریم با ذکر این Ú©Ù‡ وقتی کلمه Øریم Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÛŒ شود تمام ذهن به این نکته معطو٠می شود Ú©Ù‡ ما قرار است در این بØØ« Ù…Øدوده تعری٠کنیم اÙزود :شاید هم چنین باشد ولی بی Ø´Ú© تمام مبØØ« Øریم بØØ« تعری٠مØدوده نیست Ùˆ در واقع این گونه نیست Ú©Ù‡ بگوییم یک Ùضا هر Ú†Ù‡ بسته تر باشد در آن جا Øریم بهتر رعایت شده است .مهندس درستی با تعمیم این بØØ« به Øوزه رÙتاری Øریم را در روابط آدمیان هم ردیابی کرد Ùˆ عنوان داشت :هر کسی Øریم خودش را دارد Ùˆ این را در روابط هم Ù…ÛŒ بینیم .در واقع هر کسی تا Øدی اجازه نزدیک شدن به آدم را دارد .شما با بعضی ها دست Ù…ÛŒ دهید ،با بعضی ها هم دست Ù…ÛŒ دهید Ùˆ هم روبوسی Ù…ÛŒ کنید ،با برخی هم Ùقط از دور اØوالپرسی Ù…ÛŒ کنید .در واقع هر شخصی در اطرا٠خود یک Øباب Ùرضی دارد Ú©Ù‡ یا کسی را به این Øباب راه نمی دهد Ùˆ یا این Ú©Ù‡ اÙراد معدودی اجازه ورود به این Øباب را دارند .مهندس درستی با عنوان کردن این Ú©Ù‡ این Øباب ها Ú©Ù‡ در واقع Ùضاهای شخصی هر Ùردی هستند در صورت برخورد Ùˆ تداخل شرایط آزاردهنده ای را برای اشخاص به وجود Ù…ÛŒ آورند ،کمبود چنین نگاهی را در معماری آسیب زا Ùˆ باعث بسیاری از کمبودها دانست .
Ù…Øمد رضا درستی در ادامه Ù…ÛŒ گوید :انعطا٠پذیری در Ùضای معماری Ùˆ این Ú©Ù‡ در آن هم خلوت Ùˆ هم زاویه دید وجود داشته باشد یکی از ویژگی هایی است Ú©Ù‡ ارزش یک اثر معماری را روشن Ù…ÛŒ کند .هم چنین باید توجه داشت Ú©Ù‡ این انعطا٠پذیری با عوامل Ùˆ عناصر Ùˆ موادی قابل Øصول است Ùˆ در واقع با این اله مان ها Ù…ÛŒ توان یک Ùضا را به Øریم بدل کرد .مهندس درستی اضاÙÙ‡ کرد :البته باید توجه داشت Ú©Ù‡ Øوزه های روانی این قضیه شدیدا مربوط Ù…ÛŒ شود به امکانات ،اختیارات ،نیازها ،شرایط Ùˆ نیز ایدئولوژی Ùˆ جهان بینی یک جامعه .این جاست Ú©Ù‡ باید با توجه به ایدئولوژی Ùˆ دیدگاه یک جامعه ،معمار بتواند نگاهی متناسب با آن شرایط را در طراØÛŒ ها Ùˆ ساخته هایش داشته باشد .مثلا در دوره مدرنیسم چون بنا را بر داشتن زاویه دید Ù…ÛŒ گذارند ،در بناهایشان از پنجره های بزرگ استÙاده Ù…ÛŒ کنند Ø›Øالا ما Ù…ÛŒ آییم Ùˆ همان کار را تکرار Ù…ÛŒ کنیم ،با این تÙاوت Ú©Ù‡ سه ردی٠پرده جلوی پنجره ها آویزان Ù…ÛŒ کنیم .این از نوعی بی Ùکری نمی آید ØŸ
شهر ها مثل خانه ها
دکتر Ù…Øمد سعید ایزدی نویسنده Ùˆ استاد دانشگاه Ùˆ معاون وزارت راه Ùˆ شهرسازی زنگ آغاز این بØØ« را زده Ùˆ از معماری تک بنا ها گذر کرده Ùˆ به کلیت شهرهایمان نگاه دارد :" شهرهای ما نیز مثل ساختمان ها امروز با اÙت منزلت Ú©ÛŒÙÛŒ مواجه هستند " .او Ú©Ù… توجهی مدیران Ùˆ معماران را دلیل اÙزایش روند صعودی این اÙت Ùˆ ریشه Ùˆ عامل اصلی اÙت Ú©ÛŒÙÛŒ شهرها را نیز شهرنشینی شتابان Ùˆ عدم توازن Ùˆ تعادل در گسترش شهرها اعلام Ù…ÛŒ کند .ÙˆÛŒ با اشاره به تخریب ،رها کردن به Øال خود Ùˆ در Ú©Ù„ با اشاره به از دست دادن های روز به روز Ùˆ مداوم داشته های سنتی Ùˆ Ùرهنگی Ùˆ عناصر هویت ساز در مناطق قدیمی شهرها این اتÙاق را باعث دچار شدن جامعه به بØران هویت دانسته Ùˆ چنین Ù…ÛŒ اÙزاید Ú©Ù‡ متاسÙانه ان Ú†Ù‡ هم Ù…ÛŒ سازیم نشانی از سنت Ùˆ گذشته Ùˆ سبک زندگی همیشه مان ندارد Ùˆ این مسئله بØران هویت را تشدید Ù…ÛŒ کند .دکتر ایزدی آشتی دادن این مناطق با زندگی معاصر در عین ØÙظ پیوند Ùˆ رابطه با گذشته را راهی برای غلبه بر این معضل بزرگ عنوان کرد .این استاد دانشگاه Ùˆ معاون وزارت راه Ùˆ شهرسازی در این مورد به سیاست Ùˆ در واقع طرØÛŒ با چارچوب Ù…Ùهومی به نام اندیشه ایرانشهر اشاره کرد Ú©Ù‡ در وزارتخانه مطبوعش در دستور کار قرار گرÙته Ùˆ قرار است ضمن بازخوانی آن Ú†Ù‡ در گذشته وجود داشته ،بتواند این Ù…Øدوده ها را با شهر Ùˆ زندگی معاصر پیوند دهد ...
چنین برنامه ریزی با این Ú©Ù‡ مورد توجه مهندس Ù…Øمد مهدی Ùخیمی قرار Ù…ÛŒ گیرد اما او از آینده Ø·Ø±Ø Ù‡Ø§ÛŒ دولتی چندان خوش بین نیست .او با اشاره به این Ú©Ù‡ در معماری گذشته Ùˆ سنتی ایران ،انسان معیار بوده Ùˆ همه چیز برای آرامش Ùˆ آسایش او مهیا Ù…ÛŒ شده ،باÙت Ùرسوده شهری امروز را Ùقط از نظر ظاهری Ùˆ کالبدی Ùرسوده دانسته Ùˆ اظهار داشت Ú©Ù‡ آدم ها ،سبک زندگی Ùˆ Ø±ÙˆØ Øاکم بر این باÙت ها به هیچ وجه Ùرسوده نیستند Ùˆ در یک قدم زدن کوتاه هم Ù…ÛŒ توان زندگی Ùˆ تبلور زندگی را در مناطق این باÙت به نظاره نشست .در پایان این بØØ« نیز اظهار امیدواری Ù…ÛŒ کند Ú©Ù‡ معماران Ùˆ مدیران Ùˆ متولیان در برخورد با این مناطق به Ùکر خاطرات اهالی این مناطق نیز باشند ...
چرا شهرهایمان زیبا نیست ؟
این پرسشی است Ú©Ù‡ هر کس Øتی یک بار به کشورهای دیگر Ùˆ خصوصا اروپا سÙر کرده قطعا آن را از خود پرسیده است .پاسخ را Ù…ÛŒ توان با نگاه Ùˆ نگرش های گوناگون داد .یکی از این نگاه ها مربوط به دکتر سید امیر منصوری است Ú©Ù‡ نگاهی روان شناسانه به موضوع دارد Ùˆ Ù…ÛŒ گوید :شما از من پرسیدید آیا تهران زیباست یا نه ؛جواب من این است Ú©Ù‡ بله ؛چرا Ú©Ù‡ یک سری ویژگی اختصاصی دارد Ú©Ù‡ برای ما ساکنین تهران پر از خاطره Ùˆ معنا Ùˆ اØساس آشنایی Ùˆ تعلق هستند .البته این شهر وجوه معیوبی هم دارد :آشوبی Ú©Ù‡ در سیمای شهر وجود دارد ،آلودگی هوا ،آشÙتگی رÙت Ùˆ آمد Ùˆ ...وجوه معیوب این شهر هستند Ú©Ù‡ باید Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ø´ÙˆÙ†Ø¯ .دکتر سید امیر منصوری زیبایی را در دو Ø³Ø·Ø Ù…Ø®ØªÙ„Ù ØªÙ‚Ø³ÛŒÙ… بندی کرد Ùˆ Ú¯Ùت :یکی زیبایی در Ø´ÛŒ است .یعنی این Ú©Ù‡ یک چیز Ùˆ در این جا یک منظر به خودی خود زیباست یا نه .نگاه پیشرÙته تر اما به زیبایی در چشم مخاطب Ù…ÛŒ پردازد .دلیل این Ú©Ù‡ مخاطب یک چیز را زیبا Ù…ÛŒ بیند یا نمی بیند به ویژگی های کمالی Ùˆ خاطره Ùˆ سابقه ما از آن Ø´ÛŒ برمی گردد .چنان Ú†Ù‡ چیزی خاطره ساخته باشد ،آشنا باشد یا بهره ای از کمال داشته باشد ،برای ما ارزشمند Ùˆ به تبع آن زیباست .در واقع به Ú¯Ùته دکتر سید امیر منصوری هر Ú†Ù‡ تعداد رابطه های مردم با شهر بیشتر باشد ØŒØس تعلق آن ها به شهر قوی تر Ùˆ غنی تر خواهد بود .
شهرهای بی هویت
دکتر مصطÙÛŒ بهزادÙر شهر ساز Ùˆ عضو هیات علمی دانشگاه علم Ùˆ صنعت نگاهی متÙاوت به موضوع دارد :"شهر را به مانند انسان Ù…ÛŒ توان با نمودها یا نمایانگرهایی خواند .یکی از این نمودها طبیعت است .ما وقتی به اصÙهان Ùکر Ù…ÛŒ کنیم همان دم یاد زاینده رود Ù…ÛŒ اÙتیم .یا در مورد تهران خیابان ولی عصر(عج) به ذهنمان Ù…ÛŒ آید .در مورد این خیابان هم بیشترین چیزی Ú©Ù‡ برایمان مهم است ،درختان این خیابان است .یعنی اگر درختان این خیابان را ازش Øذ٠کنیم ،دیگر همان خیابان نیست .دکتر بهزادÙر در ادامه سخنانش طبیعت ،زمین Ùˆ زمان را از عناصر Ø´Ú©Ù„ دهنده Ùرم یا ریخت شهر نامید Ùˆ Ú¯Ùت :ریخت ترکیبی از اشکال است ،به Ù†ØÙˆÛŒ Ú©Ù‡ این اشکال در کنار هم قرار گرÙته Ùˆ معنای جدیدی از کنار هم قرار گرÙتن آن ها Øاصل آید .شهر به عنوان یک پدیده انسان ساخته بازتاب دهنده ویژگی های شخصیتی Ùˆ هویتی انسان است .در واقع انسان هر Ú†Ù‡ Ù…ÛŒ سازد با هویت Ùˆ شخصیت خود مرتبطش Ù…ÛŒ کند .این هویت Ùˆ شخصیت تابع ارزش هایی است Ú©Ù‡ مردم به آن باور دارند .در واقع ارزش ها تابع باورها هستند .این ارزش ها سنجه ها Ùˆ معیارهایی دارند Ú©Ù‡ به آن هنجار یا نرم Ù…ÛŒ گویند .مثلا همه با هر باوری ارزشی دارند به نام زیبایی .نظم ،تناسب ،ترکیب ،تقارن Ùˆ تنوع از نمودهای زیبایی هستند Ú©Ù‡ جز معماری Ùˆ شهرسازی در زندگی واقعی Ùˆ روزمره هم کاربرد دارد .در Ú©Ù„ Ù…ÛŒ توانم بگویم هویت Ùˆ باورهای مردمان هر شهر را در ریخت شهری Ú©Ù‡ در آن زندگی Ù…ÛŒ کنند ،می توان یاÙت .
اما نکته تاس٠بار ماجرا آن جاست Ú©Ù‡ نشانی از هویت ایران بعد از انقلاب در شهرهایمان نیست .سردار سید Ù…Øمد باقرزاده رئیس سابق بنیاد ØÙظ آثار Ùˆ ارزش های انقلاب اسلامی در تایید این مدعا با اشاره به این Ú©Ù‡ تهران به عنوان بزرگ ترین Ùˆ مهم ترین شهر ایران نشانی از Ù‡Ùده شهریور ،سیزده آبان ،میدان انقلاب Ùˆ بیست Ùˆ دوم بهمن ندارد ،به خاطر این کمبود از معماران انقلاب اسلامی انتقاد کرده Ùˆ اÙزود Ú©Ù‡ راهی طولانی پیش پای معماران برای ادای دین به تاریخ معاصر گسترده است ...
سردار باقرزاده یادمان سازی برای شهدا را در این راستا خواند Ùˆ با اشاره به سوره که٠از تصمیم عده ای از مومنین به مسجد ساختن در Ù…ØÙ„ غار که٠از این نکته به عنوان توجه قران به یادمان سازی یاد کرد Ùˆ اضاÙÙ‡ کرد Ú©Ù‡ در بØØ« یادمان که٠الشهدا نیز تÙال به قران Ùˆ سپس ØاÙظ راهنمای آنان در ساخت یادمان در این نقطه بوده است .سردار با اشاره به این Ú©Ù‡ جز شهدای دÙÙ† شده در گلزارها در سراسر کشور 1391 شهید گمنام در مکان هایی خارج از گلزارهای شهدا دÙÙ† شده اند ؛عنوان کرد Ú©Ù‡ از این میان برای 591 شهید بنای یادمان ساخته شده است Ùˆ بقیه نیز در دست مطالعه Ùˆ اقدام Ùˆ عمل است .ÙˆÛŒ هد٠از این یادمان ها را ترویج دایمی Ùˆ بدون تعطیل Ùرهنگ جهاد Ùˆ ایثار Ùˆ شهادت Ùˆ هویت سازی برای شهرها عنوان کرد .
معماری از نگاهی دیگر
از نگاهی دیگر نیز Ù…ÛŒ توان به معماری نگاه کرد Ùˆ آن بØØ« کاربردی معماری Ùˆ امنیت Ùˆ ایمنی آن است .بارها در مورد زلزله خیز بودن تهران Ùˆ آسیب پذیری این شهر صØبت شده ؛و Øالا دکتر اØمد اصغریان جدی استاد دانشگاه ،متخصص مهندسی جنگ ،عضو ستاد جنگ های نامنظم شهید چمران Ùˆ یکی از اعضای دÙتر سازه های امن در زمان جنگ به صØبت در این مورد Ù…ÛŒ پردازد .دکتر اصغریان جدی Ù…Ùاهیم ایمنی Ùˆ امنیت را واژه های کلیدی چنین بØØ«ÛŒ معرÙÛŒ کرده Ùˆ اÙزود :این دو واژه با هم تÙاوت دارند .ایمنی در مورد مباØØ«ÛŒ چون زلزله Ùˆ ...کاربرد دارد ،اما امنیت همیشه کنار چیزی چون تهدید Ù…ÛŒ آید .مثلا این Ú©Ù‡ نباید شیشه های بزرگ در ساختمان کار شود Ùˆ ...یک جورهایی این بØØ« مثل جلیقه ضد گلوله پلیس است .درست است Ú©Ù‡ پلیس باید روی هوش Ùˆ اسلØÙ‡ اش تکیه کند ،اما اگر اشتباهی شد یا اتÙاقی تصادÙÛŒ رخ داد این جلیقه Ù…ÛŒ تواند او را ØÙظ کند .دکتر اصغریان جدی در ادامه بØØ« ضمن انتقادی گذرا از معمارانی Ú©Ù‡ در سال های پس از جنگ انگار روند تهدیدات را از یاد برده اند Ùˆ در طراØÛŒ هایشان Ú†Ù‡ در نما Ùˆ Ú†Ù‡ در اندازه شیشه ها Ùˆ Øتی مسایلی Øیاتی تر Ùˆ ریزتر به مساله امنیت اهمیتی قایل نمی شوند ،به پراکندگی ،پخشایش Ùˆ عدم تمرکز به عنوان دیگر متغیرهای اÙزایش دهنده امنیت اشاره کرده Ùˆ اÙزود :دÙاع غیر عامل به این معنی نیست Ú©Ù‡ اصلا تهدیدی متوجه ما نشود یا به عبارتی اصلا نمیریم .بلکه این دÙاع هزینه مردنمان را برای دشمن اÙزایش Ù…ÛŒ دهد .در ادامه دکتر اØمد اصغریان جدی با اشاره به مثالی چون تهران Ú©Ù‡ Ù…ØÙ„ تمرکز جمعیت ،سرمایه ،تاسیسات ،نخبگان ،ساختارها Ùˆ ...شده ؛این را از مصادیق عدم توجه به مقوله امنیت ذکر کرده Ùˆ اÙزود :تهدید Ú©Ù‡ هیچ ؛اگر خدای نکرده بلایی چون زلزله بر این شهر Øادث شود Ù…ÛŒ دانید Ú†Ù‡ Ù…ÛŒ شود ØŸ شاید هزار بار بدتر از هاییتی رخ دهد .آن جا را نیز Ú©Ù‡ یک کشور انقلابی ضد امریکا بود ،امریکایی ها به بهانه انسان دوستی گرÙتند .این یعنی تهدید ...
دکتر جدی با اشاره به این Ú©Ù‡ دشمن بر خلا٠زلزله Ùˆ سیل یک متغیر هوشمند است ،علوم انسانی ،مهندسی جنگ ،کارهای ÙÙ†ÛŒ – مهندسی Ùˆ برنامه ریزی طراØÛŒ معماری را بازوهای اÙزایش امنیت در مقابل تهدیدات اØتمالی معرÙÛŒ کرده Ùˆ با اشاره به مقوله ضع٠ما در علوم انسانی Ú©Ù‡ باعث تبدیل نشدن به برنامه ریزی دÙاعی Ù…ÛŒ شود ،لزوم یک برنامه ریزی جامع Ùˆ کامل را یاداور شد .
چه باید کرد ؟
راه چاره این آشÙتگی Ùˆ بی سر Ùˆ سامانی چیست ØŸ چگونه باید بر این معضلات غلبه کرد ؟مهندس Øمید رضا نیلی Ø·Ø±Ø§Ø Ùضاهای شهری Ùˆ مدرس دانشگاه در رشته شهرسازی Ùˆ مدیر سازمان زیباسازی شهر تهران ؛چنین Ù…ÛŒ گوید :برای رسیدن به این هد٠باید چند مسیر را به موازات هم Ø·ÛŒ کنیم .یکی این Ú©Ù‡ برای Ùضاهای مختل٠– منطبق با هویت Ùˆ ماهیت آن Ùضا - پروژه های طراØÛŒ شهری گوناگون تعری٠کنیم .در گام بعدی باید برای باÙت های مختل٠شهرمان Ø·Ø±Ø Ù‡Ø§ÛŒ مختل٠– مثل Ø·Ø±Ø ØªÙصیلی باÙت تاریخی Ùˆ ...- تهیه کنیم .به موازات این گام ها هم باید بخشی از آشÙتگی هایی Ú©Ù‡ ذهن شهروند را درگیر کرده Ùˆ باعث اغتشاش بصری Ù…ÛŒ شود را Øذ٠کنیم .اما بیشتر از هر چیز این را باید در یاد داشت Ú©Ù‡ اگر مسایل Ùرهنگی کهن بومی یک جامعه در برنامه ریزی شهری Ùˆ Ø·Ø±Ø Ø¬Ø§Ù…Ø¹ شهری یک شهر مد نظر قرار نگیرد ،به جرات باید Ú¯Ùت عملا این Ø·Ø±Ø Ø¨Ø±Ø§ÛŒ آن مردم Ùˆ آن جامعه نیست .
پروÙسور Ù…Øمود گلابچی چهره ماندگار معماری Ùˆ راه Ùˆ ساختمان ؛بنیانگذار دانشگاه معماری پارس Ùˆ نویسنده چهل Ùˆ دو کتاب معماری نیز راهی منØصر به Ùرد پیش پای معماران Ùˆ طراØان Ù…ÛŒ گذارد .این معمار شناخته شده جهان را قران مصور نامیده Ùˆ با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید اندیشه در خلقت آسمان ها Ùˆ زمین را باعث وجد جهان امروز Ùˆ البته جلوه ای از عبادت انسان دانسته Ùˆ اضاÙÙ‡ کرد Ú©Ù‡ این مورد در تمام علوم نوین جهان صادق است .ÙˆÛŒ همه اجزای جهان در هر مقیاسی را مظهر جمال خلقت خدا عنوان کرده Ùˆ اضاÙÙ‡ کرد Ú©Ù‡ انسان هر وقت به هر مقیاسی دست یاÙته زیبایی را در آن جا یاÙته است .پروÙسور Ù…Øمود گلابچی با اشاره به پوسته لاک پشت تمام سازه های پوسته ای را الهام گرÙته از این موجودات نامید .این معمار صاØب اندیشه لانه موریانه را بهترین منبع الهام برای خانه هایی با دمای یکسان Ùˆ یکنواخت برای زندگی انسان ؛و اسکلت مار را بهترین الگو برای سازه های باز Ùˆ بسته شونده عنوان کرد .